(28-04-2014, 23:31)Sinai schrieb: Es gibt ein interessantes Buch, das ich hier gerne diskutieren möchte
Jesus im Talmud. Peter Schäfer. Tübingen 2007. ISBN 978-3161494628
Aus einem Review von Ruth Langer (Center for Christian Jewish-Learning, Boston College):
"Schäfer shifts the question and asks what knowledge about Christianity the rabbinic texts reflect. In this, he accepts the contemporary perception that the redacted rabbinic texts may not precisely transmit the traditions they purport to repeat. Instead, they reflect the concerns and world of the redactor(s) as well. Schäfer focuses his study by considering only texts that speak about Jesus and not all rabbinic references to Christianity. This allows him to consider these passages in comparison with other literature, most importantly the Gospel narratives themselves. The resultant list of passages derive primarily from the Babylonian Talmud, i.e., from the text least likely, because of its date and place of redaction, to reflect intimate knowledge of early Christianity in the Land of Israel. Indeed, Schäfer concludes that the talmudic authors did not have independent knowledge about Jesus. What they did have was knowledge of the literature about Jesus, from either the Gospels themselves or perhaps from the Diatessaron, the harmonization of the Gospels used by the Syrian church until the fifth century."
Schlussfolgerungen auf Deutsch:
- Wenn man die Passagen ueber Jesus betrachtet, sieht man, dass es um die Angelegenheiten der Talmud-Bearbeiter geht, nicht um Dinge aus der Zeit Jesu.
- Diese Passagen sind fast alle aus dem Babylonischen Talmud, also spaet, und sind somit sowohl zeitlich als auch raeumlich von Israel weit entfernt.
- Die Schreiber im Talmud hatten keine unabhaengige Erkenntnis ueber Jesus sondern benutzten wahrscheinlich die Evangelien oder das Diatesseron (eine beliebte Evangelien-Harmonie)
- Hauptziel gegen das angeschrieben wurde war das Johannes-Evangelium.
Quelle (das ist ein Universitaets-Link zu einem pdf)

